Penggunaan E-Modul Interaktif dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i2.522Keywords:
interactive e-modules, student literacy, digital learningAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of using interactive e-modules in improving the literacy skills of Fisheries Department students at SMK Negeri 1 Maros. Using a qualitative approach, data was collected through observation, interviews and document analysis. The results showed that the interactive e-module was able to increase students' interest in reading, material comprehension, and analysis skills. Students are more motivated to learn because e-modules present material visually and interactively through text, images, videos, and simulations. In addition, teachers also feel a positive impact in learning, with increased active participation of students. This finding is in line with constructivism theory that emphasizes experiential learning and interaction. This study recommends the wider use of e-modules in vocational education to improve learning quality.
References
Hidayat, A., Suryadi, D., & Rahmawati, N. (2023). Pengaruh e-modul interaktif terhadap peningkatan literasi digital siswa SMK. Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, 12(2), 45-56.
Kurniawan, R., & Sari, M. (2021). Implementasi teknologi dalam pembelajaran: Dampak e-modul terhadap kemandirian belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(3), 112-125.
Laili, I. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3, 306–315.
Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. New York: W. W. Norton & Company.
Prasetyo, A., Wibowo, S., & Haryanto, T. (2022). Penggunaan e-modul berbasis problem-solving dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasional, 11(1), 78-90.
Rahayu, S., & Putri, W. (2021). Media pembelajaran digital dalam meningkatkan motivasi dan keterlibatan siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(2), 67-80.
Ricu Sidiq, & Najuah. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1–14. https://doi.org/10.21009/jps.091.01
Risqah Amaliah Kasman, & Sape, H. (2023). META-ANALISIS: LITERASI DIGITAL PADA PEMBELAJARAN SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 102–106. https://doi.org/10.62388/jpdp.v3i2.346
Sambara, P. M., & Sape, H. (2023). HUBUNGAN LINGKUNGAN TEMPAT TINGGAL DAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMK JURUSAN PERIKANAN. Jurnal Riset Guru Indonesia, 2(3), 134–142. https://doi.org/10.62388/jrgi.v2i3.348
Sape, H., & Habiba Ulfahyana. (2023). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT). Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 2(2), 96–103. https://doi.org/10.62388/prisma.v2i2.366
Setiawan, D., Lestari, Y., & Purnomo, B. (2020). Efektivitas e-modul interaktif dalam pembelajaran sains: Studi kasus di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Sains, 8(1), 34-49.
Susanto, H., Wahyuni, A., & Ramadhani, T. (2020). Pengaruh penggunaan e-modul interaktif terhadap pemahaman konsep sains siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 15(4), 120-134.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Widodo, A., & Sutrisno, T. (2019). Pembelajaran vokasional berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan daya serap siswa. Jurnal Pendidikan Kejuruan, 10(2), 55-69.
Yuliani, N., & Sarwi. (2019). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 4(1), 45–52.
Zainuddin, M., & Sari, R. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(2), 89–98.