Peningkatan Prestasi Membaca Permulaan Melalui Media Gambar dan Sway pada Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Sri Amalia Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nur Afit Azizah B Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Silpa Septi Aura B Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Ulfayani Hakim Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i2.502

Keywords:

early reading, image media, Sway, student achievement

Abstract

This study aims to enhance early reading achievement in Grade I students at UPTD SDN 19 Barru through the use of image media and Sway. The research employs Classroom Action Research (CAR) methodology, conducted in two cycles involving 28 students. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation, analyzed qualitatively. The findings indicate a significant improvement in students' early reading skills, with the average score rising from 61 in the pre-cycle to 68 in Cycle I and 84 in Cycle II. The integration of image media and Sway effectively increased student engagement and motivation, ultimately leading to better reading outcomes. This research highlights the importance of innovative teaching media in fostering foundational literacy skills.

References

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.Adnan, Yamin, M., Aulia, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Big Book Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 963–969. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i3.245.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Agustina, & Hariyadi. (2018). Penerapan Metode SQ3R Dan Metode PQ3R Terhadap Keterampilan Membaca Pada Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sasrta Indonesia, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.21009/AKSIS.020105

Aisyah, S., Yarmi, G., Sumantri, M. S., & Iasha, V. (2020). Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pendekatan Whole Language di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 637–643. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.393.

Albab, A. U. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsoft Sway Pada Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Untuk Meningkatkan Critical Thinking Skills Siswa. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2864-2873.

Anggraeni, S. W., & Alpian, Y. (2019). Penerapan metode Teams Games Tournament (TGT) untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I sekolah dasar. PREMIERE EDUCANDUM, 9(2), 181–193.https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.5086.

Ardian, S., Hasanah, W. K., & Rana, F. I. (2020). Pemanfaatan Microsoft Sway dan Microsoft Form Sebagai Media Interaktif dalam Pembelajaran Sejarah. Bihari: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 3(2).

Habiba Ulfahyana, & Sape, H. (2024). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika: Literature Review. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(1), 39–52. https://doi.org/10.62388/prisma.v3i1.432

Huda, K. (2017). Pengembangan media pembelajaran ips sejarah melalui aplikasi sway berkonten indis di smp negeri 8 madiun. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(2), 125-142. http://dx.doi.org/10.24127/hj.v5i2.865

Maissy, R. M. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Menggunakan Media Interaktif Microsoft Sway dan Ppt Terhadap Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 4 Metro Utara.

Muchtar, F. Y., Ramadhani, N. F., Rahmi, M., Nurjanna, N., & Wachdania, R. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Sway pada Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 14608-14614.

Muflikatun, M., Santoso, S., & Ismaya, E. A. (2021). Pengembangan bahan ajar digital berbasis microsoft sway untuk meningkatkan literasi sains siswa sekolah dasar. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 6(2), 84-92.

Nursyaidha, N. (2023). Peningkatan Pemahaman Materi Teks Nonfiksi Menggunakan Media Sway Office 365. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 339-356.

Puspitoningrum, E., Aiza, A. P. R., & Sardjono, S. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Gambar Ilustrasi Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Dalam Pembelajaran Daring Untuk Siswa Kelas XI SMKN 2 Kediri.

Prasetya, A. E. (2021). Meningkatkan Hasil Pembelajaran Online Sejarah Berbasis Media Presentasi Interaktif. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(5), 737-748.

SA, M. Z. R., Surachmi, S., & Setiadi, G. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Digital Berbasis Microsoft Sway untuk Siswa Kelas V di Kecamatan Pucakwangi. Jurnal Teknodik

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Sri Amalia, Nur Afit Azizah B, Silpa Septi Aura B, & Ulfayani Hakim. (2024). Peningkatan Prestasi Membaca Permulaan Melalui Media Gambar dan Sway pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 81–86. https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i2.502