Rancangan Strategis Pemantapan Literasi Membaca Di Sekolah Di Era Digital

Penulis

  • Anita Candra Dewi Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i2.469

Kata Kunci:

literacy, education, skills

Abstrak

Literacy is the ability to read and write that a person has. Literacy plays an important role in student character building. Character is something that is inherent in every individual and is not formed from birth, but rather influenced by various factors such as in the school, family and community environment. This article aims to explore the role of literacy culture in shaping students' character. Reading literacy is a very important basic skill for primary school students as it serves as a foundation for learning at the next level of education. This article aims to identify and explain effective strategies in improving reading skills and fostering interest in reading among students. Various methods such as the phonetic approach, shared reading and story-based learning are discussed as practical solutions to be implemented in the classroom. Through the implementation of effective literacy strategies, it is hoped that schools can create a learning environment that supports reading skills and encourages the formation of reading habits from an early age.

Referensi

Firdaus, A. M. (2024). Investigasi literasi matematika siswa menengah pertama: bagaimana literasi matematika siswa dalam menyelesaikan soal PISA?. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 13(1), 1-13.

Istiqomah, M. (2022). Strategi Sekolah dalam Meningkatkan Budaya Literasi di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah (Studi Pada SMA Negeri 9 Bandar Lampung).

Leana, K. L., & Firdaus, A. M. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Terhadap Pengembangan Pendidikan Karakter Menuju Profil Pelajar Pancasila. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 8(1), 33-41.

Lubis, P., Mardianto, & Nasution, M.I.P. (2023). Gerakan Literasi Sekolah: Tantangan Literasi Di Era Digital Dan Cara Mengatasinya, Jurnal Media Infotama 19(2), 487-496. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/jmi/article/download/4399/3684

Naufal, H.A., (2021). Literasi Digital. Jurnal Perspektif, 2(32), 2807-1190. https://jurnal.jkp-bali.com/perspektif/article/download/32/63

Nikmah, N. (2023). Implementasi Literasi Agama untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Pada Siswa Sekolah Dasar. Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2).

Nugraha, D., & Octavianah, D. (2020). Diskursus literasi abad 21 di indonesia. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 107-126.

Pangestu, W. T. (2024). Workshop Implementasi Literasi Digital dalam Pembelajaran di SDN Tanjungjati 2 Bangkalan. Jurnal Abdidas, 5(3), 157-164.

Rizal, C., Rosyidah, U.A., Yusnanto, T., Akbar, M.R., Hidayat, L., Setiawan, J., Ilham, A., Yunus, R., Wardhani, A.K., Rahajeng, E., Nay, F.A., Irawan, J.D., Muflihah, Y., & Asari, A. (2022). Literasi Digital, https://repository.um.ac.id/5459/1/fullteks.pdf

Sape, H. (2024). PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN ROGERS PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS. Jurnal Penalaran dan Riset Matematika, 3(1), 24-32.

Satgas Gerakan Literasi Sekolah Kemendikbud (2018). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. https://repositori.kemdikbud.go.id/8612/1/Desain-Induk-Gerakan-Literasi-Sekolah_Edisi-2.pdf

Sholihah, N. N., & Trihantoyo, S. IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI SEKOLAH (GLS) DALAM UPAYA MEMBANGUN BUDAYA GEMAR MEMBACA DI SD NEGERI SEDATI GEDE II SIDOARJO.

Silitonga, E. A., Simanjuntak, M. R., & Sipayung, T. N. (2022). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Literasi-Numerasi Siswa Sekolah Dasar Sebagai Implementasi Kegiatan Program Kampus Mengajar Angkatan 3. Madaniya, 3(3), 623-636.

Sukmawati, A., Ni’ma, S.L., Marsanti, A.P.N. (2023). Peranan Budaya Literasi dalam Membentuk Pendidikan Karakter Siswa. Jurnal Basicedu, 7(4), 2048-2057. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/download/5839/pdf

Umayah, U., & Riwanto, M. A. (2020). Transformasi sekolah dasar abad 21 new digital literacy untuk membangun karakter siswa di era global. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 4(1).

Umroh, N. (2022). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengoptimalkan Internalisasi Nilai-nilai PAI di SD Negeri 07 Kepahiang. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(6), 227-234.

Wiedarti, P., Laksono, K., & Retnaningsih, P. (2018). Desain induk gerakan literasi sekolah.

Diterbitkan

2024-12-08

Cara Mengutip

Anita Candra Dewi. (2024). Rancangan Strategis Pemantapan Literasi Membaca Di Sekolah Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 47–53. https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i2.469