PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i2.503Kata Kunci:
Learning outcomes, mathematics, Problem Based Learning (PBL)Abstrak
This research aims to improve the mathematics learning outcomes of class II students at UPTD SDN 19 Barru through the application of the Problem Based Learning (PBL) learning model. This research uses the Classroom Action Research (CAR) method with two cycles. The research subjects were 11 students registered for class attendance in the 2023/2024 school year. The research procedure consists of four stages, namely planning, action, observation and reflection which are carried out repeatedly in each cycle. Each cycle consists of four meetings, with three face-to-face meetings and one meeting for a learning outcomes test. Data collection techniques use observation, documentation, and learning outcomes tests. Data was analyzed descriptively qualitatively to determine the development of student learning outcomes. The research results show that the PBL model can increase students' motivation and mathematics learning outcomes. In cycle I, the average student score was 54.5%, while in cycle II it increased to 81.8%. Based on these results, it can be concluded that the application of the PBL model is effective in improving the mathematics learning outcomes of class II students.
Referensi
Akhmad, M. A., Mustari, M., Putra, M. A., Arif, T. A., Fadollah, I., & Sila, A. (2023). Penerapan model pembelajaran problem based learning dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 341-355.
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353-361.
Ayuningsih, D., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2).
Dahlia, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Berlajar Matematika Topik Bilangan Cacah. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(2), 59-64.
Eismawati, E., Koeswanti, H. D., & Radia, E. H. (2019). Peningkatan hasil belajar matematika melalui model pembelajaran problem based learning (PBL) siswa kelas 4 SD. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 71-78.
Fauzia, H. A. (2018). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 40-47
Husnidar, H., & Hayati, R. (2021). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 2(2), 67-72.
Kistian, A. (2019). penerapan model pembelajaran problem based learning (pbl) dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD Negeri Ujong Tanjong Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Genta Mulia, 10(2).
Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran matematika melalui media game quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64-73.
Muin, A., & Ulfah, R. M. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Pembelajaran Menggunakan Aplikasi moodle. Pythagoras: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 7(1).
Mungzilina, A. K., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Tanggung Jawab dan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 SD. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 184-195.
Putra, R. D. O., & Suyatini, M. M. (2022). Pengaruh Problem Based Learning Berbantu Media Puzzle Terhadap Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 1711-1717.
Rerung, N., Sinon, I. L., & Widyaningsih, S. W. (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik SMA pada materi usaha dan energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 47-55.
Sape, H. (2024). PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN ROGERS PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(1), 24–32. https://doi.org/10.62388/prisma.v3i1.423
Surya, Y. F. (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38-53.
Widayanti, R., & Nur'aini, K. D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika dan Aktivitas Siswa. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 12-23