Efektivitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Titrasi

Penulis

  • Kartini J Institut Teknologi dan Kesehatan Permata Ilmu Maros
  • Risqah Amaliah Kasman Institut Teknologi dan Kesehatan Permata Ilmu Maros

DOI:

https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i1.431

Kata Kunci:

worksheet, Experimentation, Concept Understanding, Titration

Abstrak

Student Worksheets are student guides that are used to carry out investigation or problem solving activities. LKPD can be form of a guide to train the development of cognitive aspects or a guide to develop all aspects of learning in the form of an experimental or forced guide.The aim of this research is to identify improvements in student learning outcomes after going through the teaching and learning process using Experiment-based LKPD on acid-base titration material. This research is a quasi-experimental type research with a One Group Pretest-Posttest Design research design. The pretest and posttest results are then analyzed to identify improvements in learning outcomes. Apart from that, a t test and n-gain analysis were carried out to see the significance of this increase. The results of this analysis prove that there is a significant increase in the learning outcomes of students majoring in Fishing Ship Nauticals at SMK Negeri 2 Barru

Referensi

Akbar, J.K., Dharmayanti, P.A., Nurhidayah, V.A.,Lubis, S.I.S. (2023). Model & Metode Pembelajaran Inovatif (Teori dan Panduan Praktis). Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia

Efuansyah, E., & Wahyuni, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik untuk Memfasilitasi Pencapaian Penguasaan Konsep Matematika. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 105–118.

Hidayat, A., & Irawan, I. (2017). Pengembangan LKS Berbasis RME dengan Pendekatan Problem Solving untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 51–63.

Kasman, R.A., Riskayanti, Haerawati, Arsyad, R. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Hots (High Order Thingking Skill) Pada Materi Biologi Perikanan. Jurnal Riset Guru Indonesia. Vol 2 No. 3 Hal. 150-156

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika (Anna (ed.)). Bandung: Refika Aditama.

Pratiwi, N. L. P. A. D., & Indrayani, L. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Ekonomi di SMA N 1 Singaraja. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1)

Purnama S. A., Arsih, F., Fadilah, M., & Fajrina, S. (2024). Validitas Pengembangan LKPD Eksperimen Berbasis Proyek Pembuatan Nata de Pachy pada Materi Inovasi Bioteknologi Fase E SMA. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19652–19661.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU- MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85.

Mulyani, S., & Farida F. (2020). Pengembangan LKPD Berorientasi Eksperimen dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Research & Learning in Elementary Education. Vol. 4 No. 1 Hal. 89-102

Rahayu, Y., & Pujiastuti, H. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Pada Materi Himpunan: Studi Kasus di SMP Negeri 1 Cibadak. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Volume 3 Nomor 2 Hal. 93-102

Rumape, O., Adjami, E. N. F., Sihaloho, M., & Iyabu, H. (2024). Identifikasi Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Titrasi Asam Basa. Jambura Journal of Educational Chemistry, 6(1), 71-76.

Sovinah, N., Sari, R., Maulidaini, R., Renni, Soleha, S.H.B., Lubis, S., Hamka, Y. (2022). Pengembangan Kurikulum. Riau: Dotplus Publisher.

Suhada, S., Bahu, K.R., & Amali, L. N. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Map Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jambura Journal of Information, Vol. 2, No. 2.

Yulia, E., Maskun, & Aris, S. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Melalui Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Pada Pembelajaran Sejarah Kelas XII IPS DI SMA Yadika Natar. Jurnal Pendidikan dan Penelitian Sejarah (PESAGI), Vol. 6 No. 5.

Yustitia, V., Azwar, I., Inayah, S., Nurlela, L., Kania, N., Kusumaningrum, B., Prasetyaningrum, D.I., Kau, M.S., Lestari, I., Permana, R., Khaerani, Genisa, M.U. (2024). Pendidikan di Era Digital. Majalengka: CV. Edupedia Publisher

Diterbitkan

2024-06-30

Cara Mengutip

Kartini J, & Kasman, R. A. . (2024). Efektivitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Titrasi . Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 34–39. https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i1.431