PENGGUNAAN MEDIA RODA PUTAR DALAM MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA

Authors

  • Nur Haliza Irham Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Mulawakkan Firdaus Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Wahyuddin Universitas Muhammadiyah Makassar

Keywords:

Spin Wheel Media, Interest, Learning Outcomes

Abstract

Mathematics learning activities in class V UPT SPF SD Inpres Jongaya students are still running monton, and lack of variety in delivering material. this results in student interest in learning, student learning activities and student learning outcomes are not optimal. Actions taken to solve these problems by applying rotary wheel learning media. This research was conducted on February 23-April 4, 2024 at UPT SPF SD Inpres Jongaya. The subject of the study was class V which amounted to 28 students. This type of research is classroom action research (PTK). Data collection techniques are student interest data, student learning outcomes data, student learning activity data and teacher activity data. The types of data used are qualitative data and quantitative data. The results showed that the class average value during the pre-test reached 27.14. The average value in cycle 1 test results reached 62.14, increasing in cycle II by 81.42. Pre-action student learning interest reached 73.15 after the action increased to 82.91. It can be concluded that the use of rotary wheel media can increase interest and learning outcomes in mathematics in class V UPT SPF SD Inpres Jongaya. It is recommended that teachers can use the rotary wheel media in learning activities at school to increase student interest and learning outcomes in mathematics subjects.

References

Ahmadi, F., & Hamidulloh. (2018). Media Literasi Sekolah. CV. Pillar Utama.

Faradila, F. I., & Pratiwi, S. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Roda Putar terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran Matematika di UPTD SDN Pejagan 4. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 4(1), 97-104.

Hermayanti, M., Rondli, W. S., & Riswari, L. A. (2023). HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN STAD BERBANTUAN MEDIA RODA PUTAR PADA SISWA KELAS IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2453-2461.

Juhaeni, J., Amalia, I., Zein, N., Chusnah, N. I. N. U., Fadila, S. E. N., & Wijayanti, S. N. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Roda Berputar Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Keliling dan Luas Lingkaran pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Instructional and Development Researches, 2(5), 210-216.

Kdise, E., Urath, S., Rangotwat, C. A., & Ratuanik, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Kreatif Roda Pada Materi Segiempat Di Kelas VII SMP Kristen Batuputih. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(12), 2013-2027.

Kurnia Dewi, N. (2019). Penggunaan Media Roda Putar Puzzle Pintar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa SD. Jurnal Teknodik, 79-89.

Marselina, K. T., & Kristiantari, M. R. (2019). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Portofolio Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Journal of Education Technology, 3(2), 81. https://doi.org/10.23887/jet.v3i2.21708

Nengtyas, S. R., & Salwah, D. (2023, November). Penggunaan Media Roda Putar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I pada Mata Pelajaran Matematika di SDN Krian 4 Sidoarjo. In PROSIDING NATIONAL CONFERENCE FOR UMMAH (Vol. 2, No. 2, pp. 42-46).

Neni Isnaeni, & Dewi Hildayah. (2020). Media Pembelajaran Dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 148–156. https://doi.org/10.46799/jst.v1i5.69

Nurfadhillah, S., Ramadhanty Wahidah, A., Rahmah, G., Ramdhan, F., Claudia Maharani, S., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 289–298. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Nurrita, T. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 7911–7915.

Solichah, M. A., Hartatik, S., & Ghufron, S. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Roda Putar Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Wahana Sekolah Dasar, 28(2), 51-59.

Sriyanti, L., & Kurniati, I. (2021). Bimbingan Belajar Berbasis Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika. International Virtual Conference on Islamic Guidance and Counseling, 1(1), 175–190. https://doi.org/10.18326/iciegc.v1i1.62

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pendidikan Dasar, II, 43–48.

Downloads

Published

2024-07-17

How to Cite

Nur Haliza Irham, Firdaus, A. M., & Wahyuddin. (2024). PENGGUNAAN MEDIA RODA PUTAR DALAM MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(1), 17–23. Retrieved from https://journal.almeeraeducation.id/prisma/article/view/422

Issue

Section

Articles