SELF EFFICACY MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA DALAM MEMECAHKAN MASALAH GEOMETRI

Authors

  • Setia Widia Rahayu Universitas Borneo Tarakan

DOI:

https://doi.org/10.62388/prisma.v4i1.532

Keywords:

Problem Solving, Self-efficacy, Geometry

Abstract

This study aims to describe the self-efficacy of mathematics education students in solving geometry problems. This study is a descriptive qualitative study with research subjects, namely one student with a high self-efficacy classification and one student with a low self-efficacy classification. The instruments used in this study consisted of a self-efficacy questionnaire, problem-solving ability test, interview guidelines, and documentation that had been adjusted to Polya's self-efficacy criteria in problem solving. Based on the results of the study, it was obtained that students' self-efficacy in solving geometry problems met all stages of Polya's problem solving, namely: (1) understanding the problem; (2) making a solution plan; (3) implementing the solution plan; and (4) looking back. In practice, masculine subjects have high confidence in their ability to solve mathematics problems.

References

Adetia, R. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari self-efficacy siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 526-536.

Basrowi & Suwandi. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Damianti, D., & Afriansyah, E. A. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis dan self-efficacy siswa SMP. INSPIRAMATIKA, 8(1), 21-30.

Dharma, Surya. (2008). Pendekatan, Jenis, dan Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Firdaus, A. M., & Herwandi, H. (2023). Students’ Mathematics Problem-Solving Ability With Kinesthetic Learning Style at Vocational School. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 26(1), 153-170. https://doi.org/10.24252/lp.2023v26n1i11

Firdaus, A. M., & Herwandi, H. (2023). Penerapan Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Mi Al-Abrar Kota Makassar Pada Materi Bangun Datar. SIGMA, 9(1), 77-86. http://dx.doi.org/10.53712/sigma.v9i1.2091

Hadianing, G. B. (2014). Hubungan Efikasi Diri dalam Perspektif Gender dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Al- Azhar Menganti Gresik. S2 Thesis. Diakses 04 November 2019, dari Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Herwandi, & Habiba Ulfahyana. (2023). Analisis Pemahaman Konsep dalam Menyelesaikan Soal Geometri Dimensi Tiga pada Peserta Didik SMK Di Kota Makassar. Jurnal Penalaran dan Riset Matematika, 2(1), 81–89. https://doi.org/10.62388/prisma.v2i1.313

Imaroh, A., Umah, U., & Asriningsih, T. M. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari self-efficacy siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 843-856.

Jufita, D. (2013). Analisis Gender Terhadap Self-efficacy, Self-efficacy Regulated Learning dan Prestasi Akademik Remaja dalam Pelajaran Matematika dan Bahasa Indonesia. Skripsi. Diakses 11 Januari 2020, dari Institut Pertanian Bogor.

Loviasari, P. A., & Mampouw, H. L. (2022). Profil pemecahan masalah matematika pada materi himpunan ditinjau dari self efficacy. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 73-84.

Noviyanti, D., Siswanah, E., & Fitriani, U. (2021). Efektivitas strategi pembelajaran means ends analysis (MEA) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika dan self efficacy. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 9(1), 10-19.

Nst, M. B., Surya, E., & Khairani, N. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1533-1544.

Nurfauziah, P., Faudziah, L., Nuryatin, S., dkk. (2018). Analisis Self-efficacy Matematik Siswa Kelas VIII SMP 7 Cimahi Dilihat dari Gender. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 61-70. Volume 3 Nomor 1. DOI: https//doi.org/10.26594/jmpmv3i1.1046

Sape, H. (2024). PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN ELPSA TERHADAP KEMAMPUAN MATEMATIS SISWA. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(2), 115–120. https://doi.org/10.62388/prisma.v3i2.530

Sape, H. (2024). PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN ROGERS PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(1), 24–32. https://doi.org/10.62388/prisma.v3i1.423

Subaidi, A. (2016). Self-efficacy Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Sigma, 1(2), 64-68. Diakses 09 Februari 2020, dari Universitas Madura.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Widya, H. (2022). Representasi matematis siswa dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari self-efficacy siswa. MATHEdunesa, 11(2), 574-583.

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Setia Widia Rahayu. (2025). SELF EFFICACY MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA DALAM MEMECAHKAN MASALAH GEOMETRI. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 4(1), 16–21. https://doi.org/10.62388/prisma.v4i1.532

Issue

Section

Articles