STUDI ETNOMATEMATIKA PADA TRADISI LOKAL SEBAGAI KONTEKS PEMBELAJARAN MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.62388/prisma.v4i1.540Keywords:
Ethnomathematics, local culture, contextual learning, Maros traditions, mathematics educationAbstract
This study aims to explore the mathematical elements embedded in the local traditions of the Maros Regency community, South Sulawesi, and analyze how these elements can be integrated into mathematics learning at the senior high school level. A descriptive qualitative approach was employed, utilizing semi-structured interviews with teachers, students, and community figures, along with direct observations of local cultural phenomena. The findings reveal that cultural practices such as traditional weaving patterns, measurement systems in vernacular architecture, and traditional fishing navigation involve mathematical concepts such as symmetry, patterns, ratios, coordinate systems, and estimation. Interviews showed that both teachers and students responded positively to the ethnomathematics approach, although its implementation remains limited due to a lack of training and culturally relevant teaching materials. Meanwhile, community elders served as vital knowledge holders in bridging the understanding between culture and mathematical concepts. These findings emphasize the importance of integrating local culture into education to enhance relevance, conceptual understanding, and to foster students’ cultural identity and pride. The study recommends the development of a structured and sustainable contextual learning model based on local cultural heritage
References
Ardiansyah, A. S., Najwa, H. A., & Fitri, Y. N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika pada Serabi Kalibeluk dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning. SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 736–754.
Badiah, R., et al. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Aktivitas Membatik di Rumah Produksi Batik Dewi Sinta Banyuwangi sebagai Bahan Ajar Siswa Kelas VII. Journal of Mathematics Education and Learning, 1(1), 63–72.
Firdaus, A. M., & Herwandi, H. (2023). Penerapan Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Mi Al-Abrar Kota Makassar Pada Materi Bangun Datar. SIGMA, 9(1), 77-86.
Herwandi, & Habiba Ulfahyana. (2023). ANALISIS PEMAHAMAN KONSEP DALAM MENYELESAIKAN SOAL GEOMETRI DIMENSI TIGA PADA PESERTA DIDIK SMK DI KOTA MAKASSAR. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 2(1), 81–89. https://doi.org/10.62388/prisma.v2i1.313
Mus’ifah, I., & Azka, R. (2024). Etnomatematika: Eksplorasi Geometri pada Tradisi Meron di Sukolilo Kabupaten Pati. Circle: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 148–158.
Oktaviana, E. B. N., Setiyadi, D., & Siregar, F. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Etnomatematika Bernuansa Rumah Adat Provinsi Banten pada Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1835–1845.
Pulungan, N., & Adinda, A. (2023). Eksplorasi Etnomatematika dalam Permainan Tradisional Kelereng Daerah Padangsidimpuan Selatan. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 6(1), 21–28
Sape, H. (2024). PENGARUH PLATFORM DIGITAL TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI SISWA. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(2), 73–80. https://doi.org/10.62388/prisma.v3i2.490
Habiba Ulfahyana, & Sape, H. (2024). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Matematika: Literature Review. Jurnal Penalaran Dan Riset Matematika, 3(1), 39–52. https://doi.org/10.62388/prisma.v3i1.432
Silalahi, L. B., et al. (2022). Pengembangan Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika dengan Konteks Gonrang Sipitu Pitu Simalungun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2497–2504
Simamora, M. I., & Rokan, N. (2023). Etnomatematika di Pasar Kamu sebagai Sumber Pembelajaran Matematika. OMEGA: Jurnal Keilmuan Pendidikan Matematika, 2(2), 34–41.
Susanto, F. P. K., Heryanto, D. R., & Rautac, D. A. U. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Rumah Adat Joglo Sinom Limas. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 483–491.
Widyaningrum, R., & Prihastari, E. B. (2021). Integrasi Kearifan Lokal pada Pembelajaran di SD melalui Etnomatematika dan Etnosains (Ethnomathscience). Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 335–341
Alditia, L. M., & Nurmawanti, I. (2023). Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Geometri dalam Kearifan Lokal Suku Sasak. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(2), 117–130.
Musbaiti, M., et al. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Masjid Agung Al-Muhtaram Kajen. *Circle: Jurnal Pendidikan Matematika*, 3(1), 52–64.
Putranto, S., Ratnasari, G. I., & Purnama, P. W. (2023). Eksplorasi Motif Geblek Renteng: Aplikasi Grup Kristalografi dengan Graphical User Interface (GUI). Circle: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 45–53.
Zahroh, U. (2020). Pembelajaran Berbasis Etnomatematika dengan Memodelkan Motif Batik Gajah Mada. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 20(1), 1–17.
Taus, F. M. V., Nahak, S., & Deda, Y. N. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Permainan Tradisional Congklak di Desa Femnasi. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 7(2), 1–9.
Sumayani, S., Zaenuri, Z., & Junaedi, I. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Budaya Suku Sasak: Kajian Makanan Tradisional. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 3, 521–526.