EMPOWERING YOUNG LEARNERS: TALKING STICK WITH QUESTION BOX MEDIA TO BOOST MATHEMATICS ACHIEVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.62388/prisma.v4i2.568Keywords:
Young Learners, Talking Stick, Mathematics AchievementAbstract
This study investigates the effect of the Talking Stick learning model supported by Question Box media on third-grade students’ mathematics achievement at SDN 65 Pajalesang, Palopo City. Employing a pre-experimental One-Group Pretest-Posttest Design with 23 participants, the research utilized mathematics achievement tests, observation sheets, and response questionnaires. Findings revealed a significant improvement in learning outcomes, with average scores rising from 50.00 to 80.52 and an N-Gain of 0.4354 (moderate category). The Wilcoxon Signed Rank Test indicated a significance value of < 0.001, confirming a substantial difference before and after treatment. Students also demonstrated increased motivation, activeness, and confidence in learning. The novelty of this study lies in integrating the Talking Stick model with Question Box media to stimulate active participation and comprehension. The results contribute to innovative mathematics pedagogy by demonstrating an effective, engaging approach to improving elementary students’ learning outcomes.
References
Adzkiya, Y., & Sundi, V. H. (2023). Pengaruh model pembelajaran Talking Stick pada mata pelajaran matematika terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 217–226.
Arum, K. R. L. (2023).” Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Question Box Terhadap Keterampilan Berbicara Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia”.
Ayuni, I. A., Kusmariyanti, N., & Japa, I, N. (2017). “pengaruh Talking stick Berbantuan Question Box terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V. Journal of Education Technology, 1, 183-190. Diakses 28 February 2025, dari
Ernawati, M., Sari, R.P., & Wahyudi, A. (2021). Problematic Pembelajaran Matematika dalam Konteks Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 45-60.
Fathurrohman, P. (2015). ”Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif tipe Talking Stick dalam Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa”. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 101-102.
Firdaus, A. M., & Ma’rup, M. (2020). Efektivitas pembelajaran matematika melalui penerapan model kooperatif tipe Talking Stick pada siswa kelas VII SMP Saribuan Makassar. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 8(2), 97–106.
Imaniar, Berliana Oni. “Pengaruh Model Pembelajaran Argument-Driven Inquiry (ADI) terhadap Kemampuan Argumentasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Fisika di SMA”. Universitas Jember, 2020
Kemendikbud. (2021). Strategi Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar.
Khasanah Diah Laila, dkk. 2013. “Keefektifan Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Materi Pokok Aljabar”. Unnes Journal of Mathematics Education (Online). Jurusan Pendidikan Matematika, FMIPA, Universitas Negeri Semarang.
Sari, N. M (2020).”Penerapan Model Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada siswa Kelas Rendah”. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(3), 75-85.
Sari, P., Kurniati, T., & Fitriani.(2017). “ Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Question Box Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI IPA MAN 1 Pontianak”. Ar-Razi Jurnal Ilmiah 5, 93-103.
Sari, I. N. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Labuhan Ratu 6 Lampung Timur. Skripsi, FKIP Universitas Lampung.
Sadiman, A. S. (2006). Media Pendidikan pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya.
Setiawan, R., & Lestari, P (2018). “Pengaruh Model Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 45-52.
Sirajuddin,dkk. (2024). “Efektivitas Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Papan Pada Materi Statiska”. Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(1) 416-429.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : CV Alfabeta.
Vista, Nadila Aulia, Neni Hermita, dan Zufriady Zufriady. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Berbantuan Media Question Box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SDN 161 Pekanbaru”. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan 2, no. 1
(28 Februari 2019): 20.
Wicaksono, Hardika Tri, dan Henny Dewi Koeswanti. ―Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbasis Scientific Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Matematika .HOLISTIKA : Jurnal Ilmiah PGSD 3, no. 1 (2019).
Widodo, A. (2022). “Pentingnya Model Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. EduTech Journal.
 
							





